Bestyrelsesarbejde

Skal bestyrelsen styrkes med nye strategiske, operationelle og kreative kræfter? Når virksomheden skal gøres klar til salg, omstruktureres eller der skal sættes strøm på processerne, når der skal oprette nye afdelinger og divisioner, etableres nye strategiske partnerskaber eller outsources, så kan jeg hjælpe med erfaring, sparring og adgang til et stort professionelt netværk i ind- og udland.

 

firmatilsalg

 

Klargøring til salg/ejerskifte

Alt for mange danske ejerledede håndværks-, industri og servicevirksomheder må lukke når ejeren går på pension eller afvikler af andre grunde. Virksomhederne kan ikke sælges af den simple grund at de ikke er klargjort til salg – dvs. bragt i en tilstand så en fremmed kan overtage. Et salg eller ejerskifte skal forberedes i god tid, hvis det skal kunne bidrage til pensionen. Forretningsprocesserne skal gøres tydelige, transparente og repeterbare, arbejdsroller og kompetencer skal være defineret, strategiske partnerskaber skal være sikret, service- og salgskontraker skal være entydige. Kort sagt alle processer, aftaler og relationer skal strømlines, så den nye ejer kan se hvad han overtager. Det er altså ikke nok at virksomheden kan fremvise gode regnskaber og overskud, hvis ikke køberen tydeligt kan se hvordan han/hun kan opnå de samme resultater og hvilken indsats der skal til.

 

Udvikling af nye produkter og services

Alle selvstændige har, bevidst eller ubevidst, været et produktudviklingsforløb igennem. At udvikle et nyt produkt eller en ny service og bringe det til marked er for de fleste virksomheder en kolossal energikrævende opgave og forbundet med store risici. Et produktudviklingsforløb kan imidlertid godt gennemføres uden at det belaster den eksisterende forretning i væsentlig grad.

Innovation kommer mange steder fra og ikke nødvendigvis der, hvor man forventer. Det er derfor vigtigt at ikke kun ledelsen, men hele virksomheden har et åbent sind og er beredte på at implementere ny viden og gøre nye erfaringer og at der er plads til at prøve, lære og fejle. En god strategi her er at fejle ofte men småt. Nye ideer og koncepter har det med at vokse sig alt for store allerede på tegnebrættet og særligt når idéen skal betjene for mange og når risikoprofilen skal tegnes. Her er det essentielt med sparring og et frisk syn udefra.

Jeg kan hjælpe dig med at gøre produktudvikling og produktlancering til en integreret proces i din virksomhed og at gøre innovation til et aktiv, der gør din virksomhed i stand til at tiltrække de mest interessante kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere.

Jeg hjælper dig og din virksomhed hele vejen igennem, fra de indledende strategiske og operationelle overvejelser til implementering og forankring af innovative processer og frem til produktlancering og de første salg.

Jeg sikrer at der er de rette kompetencer, energi og motivation er til stede i organisationen, at der tilføres ny viden udefra fra forskning, samarbejdspartnere og kunder og at den nye viden gøres operationel i virksomhedens innovationsstrategi så den kan udmøntes i nye konkurrencedygtige produkter og ydelser.

 

Om mig og min baggrund

Jeg her over 30 års erfaring med iværksætteri og intrepreneurship og har medvirket til etablering 10 virksomheder, forretningsenheder og foreninger inden for forskellige brancher fra handel over håndværk til sport og kultur, it og professionel rådgivning og forretningsservice. Jeg har haft flere ledende positioner og bestyrelsesposter i nationale og internationale virksomheder og fungeret som professionel rådgiver, sparringspartner og inspirator. Jeg underviser i innovation og iværksætteri og har de seneste 6 år været dommer ved Young Enterprise – en konkurrence i iværksætteri og innovation for skole- og gymnasieelever. Desuden fungerer jeg som katalysator og projektleder i innovative høj-risiko projekter og start-ups – fortrinsvis inden for IT.